روشن گل افروز

مرتضوي - «روشن گل افروز» در سال 1337 در روستاي ملاباقر شيروان متولد شد و از آن جايي که در خانواده اي هنردوست و علاقه مند به فعاليت در حوزه موسيقي مقامي پرورش يافت، در اين عرصه گام برداشت.

به گفته وي، نوازندگي دوتار نسل در نسل در بين اعضاي خانواده اش مرسوم بوده است و او از دوران کودکي نوازندگي را نزد پدربزرگش «علي اکبر گل افروز» و پدرش «همراه گل افروز» فراگرفته است.

وي که در جشنواره هاي مختلف داخلي و خارجي حضور داشته است، مي گويد: در گذشته، موسيقي مقامي به ويژه دوتار از جايگاه ويژه اي در ميان مردم برخوردار بود و در مراسم مختلف نوازندگان و بخشي هاي شمال خراسان با روايت خواني داستان هايي هم چون «شاه اسماعيل» و «ليلي و مجنون» به معرفي داشته هاي غني فرهنگ منطقه خود و حفظ آن مي پرداختند در حالي که امروز با ورود سازهاي غربي، از سازهاي سنتي که ريشه در باورها و فرهنگ غني مردم اين خطه دارد در محافل و مجالس خبري نيست.

«گل افروز» با اظهار تأسف از اين که امروز دوتاري که بيش از يک قرن در ميان خانواده او نسل به نسل گشته است در طاقچه خانه شان خاک مي خورد، اظهار مي دارد: اين در حالي است که غربي ها به اهميت و جايگاه اين فرهنگ غني مي پردازند و با بهره گيري از ظرفيت هنرمندان و داشته هاي آن ها به تدريس آن مي پردازند.

وي به ثبت بخشي از موسيقي مقامي استان اشاره مي کند و مي افزايد: متأسفانه پس از ثبت هيچ تغييري را در وضعيت اين هنر شاهد نبوديم.

اين هنرمند مي گويد: دستگاه هاي متولي براي حفظ و انتقال اين هنر بايد زمينه هاي آموزش آن را با دعوت از هنرمندان مطرح و پيشکسوت موسيقي به بهترين شکل فراهم کنند.

وي برگزاري جشنواره هاي مختلف موسيقي را در حفظ اين هنر مؤثر مي داند و بيان مي کند: متأسفانه برگزاري چنين محافلي را در استان شاهد نيستيم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: روشن گل افروز ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 24 فروردين 1398برچسب:, | 22:24 | نویسنده : حسین رمضان زاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • فیس چت